da / en

Selvkørende køretøjer, sensorer, trafiklys og kameraer var målet for venligtsindede hackere, da DTU Skylab, LINC og en række andre partnere inviterede til hackathon om cybersikkerhed.

Af Lene Ulsted Carlsen

Printplader, skruetrækkere, radarer og IT-arkitekturer var en del af dagens udstyr, da ’hackere’ i form af studerende og medarbejdere fra både kommuner og virksomheder arbejdede for at gøre fremtidens Smart City-produkter sikre. Vinderen af Bedste pitch’ var et hold, der gav input til IT-arkitekturen for selvkørende køretøjer:

”Det mest interessante ved dagens bedste pitch var, at de var i stand til at redegøre for, hvordan de havde grebet opgaven an og var gode til at identificere eventuelle sikkerhedsrisici ved de selvkørende køretøjer. Samtidig havde de lavet en lille demonstrationsmodel af deres løsning,” fortæller Claus Klint, IoT Director hos IBM, som var medlem af juryen på dagen og er en del af projektgruppen bag LINC.

De cirka 60 deltagere, som var med på hackathon den 11. april 2019, var inddelt i otte grupper. To grupper arbejdede med selvkørende køretøjer, to med sensorer, to med trafiklys og de sidste to med kameraer. Udover Bedste pitch var der også hæder og ære til to andre grupper for Bedste ide og Accelerator prisen.

 

Hackathon skaber værdi på flere måder

”Det var rigtig interessant at få et indblik i, hvordan selvkørende køretøjer fungerer. Hvordan og hvor langt kan den køre. Selvom det var en teoretisk opgave, fik vi et indblik særligt i det mekaniske, hvilke sensorer, den bruger, og hvordan køretøjet først skal lære ruten at kende. Og dermed også, hvordan man kan arbejde med at gøre køretøjerne endnu mere robuste,” fortæller Alexandre Alapetite, som er Senior Cyber-Physical Specialist hos Alexandra Instituttet.

Han deltog i det hold på hackathonet, der vandt Bedste pitch, og som bestod af Nikolaj Volgushev, Alexandra Instituttet, Victor L. V. Sørensen, AAU CPH, Mark S. Petersen, Vallensbæk Kommune, Svend Hansen, Vallensbæk Kommune og Asbjørn Olling, DTU.

For Alexandre Alapetite var det ikke kun dagens tekniske aspekter, der var interessante:

”Det var interessant at høre, at kommunerne i høj grad efterspørger troværdighed og sikkerhed på fremtidens Internet of Things-løsninger, som skal kommunikere med de selvkørende køretøjer.”

 

Samarbejde på tværs af fag skaber konkrete forslag

Deltagerne på hackathonet kom fra både kommuner, vidensinstitutioner og virksomheder – og det gav en helt særlig dynamik:

”Det er fedt at se folk med helt forskellige profiler som ethical hacker, GIS projektleder, prototypeudvikler, kryptografiingeniører, studerende og klimamedarbejdere arbejde sammen om konkrete udfordringer og løse dem. Ved at sammensætte teams på tværs af fagligheder har vi fået nogle stærke indsigter i udfordringer med cybersikkerhed i Smart City. Samtidig har vi også fået meget konkrete forslag fra de otte seje hold til at imødegå truslerne. Det vil vi arbejde videre med,” siger Anders Pall Skött, der er sekretariatschef for Smart City Cybersecurity Lab, der var en af arrangørerne bag hackathonet.

Om hackathonet

Hackathonet blev afholdt på DTU Skylab, DTU Lyngby Campus den 11. april 2019. Bag hackathonet stod Smart City Cybersecurity Lab i samarbejde med innovationshubben DTU Skylab og sammen med partnerne:

  • Partnerne i Smart City Cybersecurity Lab: Albertslund, Ballerup, Banedanmark, DTU, Frederiksberg, Gate 21, IDA, Region Hovedstaden og Vallensbæk,
  • LINC og partnerne bag: Albertslund, DTU, Gate 21, Gladsaxe, IBM, Nobina og RUC
  • Smart City Cluster Denmark
  • Sikker og Anvendt Data (SAnD) og partnerne bag: DTU, Gate 21, Frederiksberg, Høje Taastrup og 17 deltagende kommuner
  • DTU Skylab
  • Region Hovedstaden
  • Vækstforum Hovedstaden og Erhvervsstyrelsen
  • Desuden deltog Aalborg Universitet som mentor

Partnerne stillede mentorer til rådighed, samt data og konkrete devices, som de otte teams arbejdede med at hacke, teste og beskytte.

Hackathonet havde 60 deltagere ligeligt fordelt mellem kommuner, virksomheder og studerende.