da / en

Juni 2018

Visuel identitet og involvering af en assessor

Projektledelse, organisering og visuel identitet klar. Inddragelse af en tredjeparts-assessor, som skal blåstemple testens sikkerhed. Assessoren godkendes af Vejdirektoratet.

August 2018

Markedsundersøgelse og indkøb af selvkørende shuttles

Analyse af markedet for selvkørende busser og indkøb af tre shuttles, der skal anvendes i de to test-områder.

Oktober 2019

Integration af selvkørende, kollektive shuttles i byplanlægning

Nye tilgange til byplanlægning, som tager højde for selvkørende shuttles i fremtiden, udvikles for to byområder langs den kommende letbane i hovedstadsregionen – Gladsaxe Erhvervsby og Hersted Industripark i Albertslund.

August / oktober 2020

Demonstration af selvkørende shuttles i Albertslund

Teknologiske og borgerorienterede test foretages på lukkede testområder i Albertslund og Hersted Industripark. Det giver mulighed for at afprøve systemløsninger.

Oktober / november 2020 

6-måneders test af selvkørende shuttles på DTU Campus i Lyngby

Infrastrukturen i testområdet er implementeret. Tilladelse til test af selvkørende shuttles på offentlig vej fra Vejdirektoratet og teknisk køretøjsgodkendelse af shuttlen fra Færdselsstyrelsen er givet. Personer, der dagligt bruger DTU Campus, kan tilmeldes som testpersoner i perioden og give feedback.

Februar 2021

Selvkørende, kollektive shuttles knyttes til Hovedstadens Letbane

Formidling af en vision om, hvordan fremtidige selvkørende shuttles kan knyttes til den nye letbane i hovedstadsregionen. Letbanen forventes at være færdigbygget i 2025.

Det centrale spørgsmål i LINC er:

Hvordan bliver selvkørende shuttles en del af den kollektive transport, og hvordan påvirker de byerne?

Det er visionen, at erfaringer og resultater fra de tests, der udføres i LINC udbredes til de 10 københavnske forstadskommuner i LOOP CITY, hvor der i 2018-2025 bliver bygget en ny letbane med 29 nye stationer. Letbanen skal tiltrække passagerer til den kollektive transport, mindske trængslen på vejene og sikre vækst.

LINC sigter mod, at de selvkørende shuttles supplerer letbanen, og gør det lettere for pendlerne at nå de sidste kilometer fra station til destination. Det forventes, at de selvkørende shuttles kan give mere effektiv kollektiv transport, hvor bedre planlægning giver mindre ventetid for passagererne. Derudover vil den nye teknologi gavne miljøet, da de elektriske shuttles udleder mindre CO2 og partikler.

Samtidig er LINC en del af LOOP CITYs vision om, at LOOP CITY-kommunerne tilsammen danner rammen for et Smart Mobility Living Lab, hvor fremtidens intelligente løsninger inden for transport og mobilitet testes.

Du kan her anmode om at modtage LINC’s nyhedsbreve og e-mails med relevante informationer om LINC, samt aktiviteter og arrangementer i forbindelse med LINC. Vi opbevarer og behandler i den forbindelse personoplysninger (e-mail) for at kunne sende e-mails og indsamle statistik. Vores behandling af personoplysninger fremgår af vores Privatlivspolitik.

Ønsker du ikke længere at modtage mails fra LINC, kan du klikke på afmeld-linket i bunden af et hvert nyhedsbrev, du modtager fra os.

Nyheder

Første selvkørende Easymile-køretøj godkendt til testkørsel i Danmark

Første selvkørende Easymile-køretøj godkendt til testkørsel i Danmark

Færdselsstyrelsen har netop godkendt tre selvkørende køretøjer, der skal køre testkørsel i projektet LINC. Det er en vigtig milepæl i den endelige godkendelsesproces inden, de skal køre på campusområdet på DTU i Lyngby. Samtidig er det første gang, at et køretøj fra...

Ny app kan forbedre den kollektive trafik

Ny app kan forbedre den kollektive trafik

Nyudviklet app samler data fra omkring 500 passagerer, der skal testkøre selvkørende shuttle-busser på DTU i LINC projektet.   Af Christina Tækker, DTU   Når de første selvkørende shuttle-busser begynder at køre på DTU Lyngby Campus i juli 2020, vil omkring...