da / en

Valget af den franske leverandør Easymile åbner muligheden for et stærkt samarbejde om test af teknologier, der kan skabe en bedre brugeroplevelse og sikkerhed, når projektet LINC skal teste selvkørende shuttles

Af Lene Ulsted Carlsen

LINC har valgt Easymile som leverandør af tre selvkørende shuttles til test på DTU Campus i Lyngby og i Hersted Industripark i Albertslund. Og det lover godt for de forestående test:

”En af de tungtvejende årsager til, at vi har valgt Easymile som leverandør, er, at virksomheden er meget åben overfor at samarbejde og teste nye teknologier. Samtidig har Nobina god erfaring med Easymile-shuttles fra Sverige og Norge,” siger Nikolaj Kyhn, Head of Business Development i Nobina Danmark, som skal stå for driften af de selvkørende shuttles i LINCs tests.

Leverandøren blev valgt efter en åben proces, hvor LINC både har indsamlet information og gennemført en udbudsrunde med flere forskellige leverandører af selvkørende shuttles.

Samarbejde om hackathon i vente

Den store åbenhed over for nye digitale innovationssamarbejder om de selvkørende shuttles glæder Claus Klint, direktør for Internet of Things hos IBM, som også er partner i LINC:

”Teknologien i og omkring de selvkørende shuttles rummer mange muligheder for at gøre passagerernes transport mere bekvem og fleksibel. Derfor planlægger IBM, DTU og de øvrige partnere i LINC et hackathon. Her vil vi og Easymile arbejde sammen om cyber-security og om at udvikle services i og omkring de selvkørende shuttles.”

”Til hackathonet i DTU Skylab vil vi samle dygtige IT-udviklere, studerende, virksomheder og kommuner for at idéudvikle på løsninger, der kan optimere sikkerhedssystemer og udvikle nye services,” uddyber Anders Pall Skött, sekretariatschef i Smart City Cybersecurity Lab på DTU.

En erfaren leverandør

Udviklingen af nye teknologier i samarbejde med leverandøren er ikke den eneste årsag til at valget faldt på Easymile:

”Det vægtede naturligvis også højt, at Easymile allerede har testet 80 selvkørende shuttles på vejene – blandt andet i Tyskland, Sverige og Norge og har stor erfaring med sikkerheden. Desuden har Easymile et træningsprogram, så Nobinas personale bliver oplært i driften af bussen,” siger Nikolaj Kyhn.

Det er første gang, at en Easymile shuttle skal køre på offentlig vej i Danmark. Nobina kører allerede i dag selvkørende Easymile shuttles i Sverige og Norge.

Easymiles EZ10 selvkørende shuttles

  • er en 100 procent selvkørende el-shuttle
  • kan tage op til 12 passagerer
  • har indbygget rampe til handikappede og gangbesværede
  • er styret af Easymiles Fleet Management software
  • kan køre på eksisterende veje uden nye krav til infrastruktur
  • følger en virtuel rute, som er programmeret og planlagt
  • har lasere og radar samt et satellitbaseret system, som får shuttlen til at holde sig på ruten
  • har i starten af LINCs tests altid en busvært ombord, som kan overtage styringen hvis nødvendigt
  • kører under test med en hastighed på maksimalt 20-25 kilometer i timen (topfarten er 45 kilometer i timen)