da / en

Transportministeren har nu sat sin underskrift på LINC-forsøget med selvkørende shuttles på DTU Campus Lyngby. Det betyder, at studerende og ansatte kan hoppe på shuttlen i april.

En længe ventet godkendelse fra Vejdirektoratet er netop landet i mailboksen hos projektgruppen bag de selvkørende LINC-shuttles, der skal køre på DTU Lyngby Campus. Nobina, der skal stå for driften af de selvkørende shuttles og har udarbejdet ansøgningen til Vejdirektoratet, glæder sig over godkendelsen:

”Skønt, at godkendelsen nu er kommet i hus, og vi kan lave de allersidste forberedelser, inden vi tager passagerer med i de selvkørende shuttles. Det indebærer, at ruten, som de tre shuttles skal køre, bliver kortlagt, så de kan finde vej. Når det er sket, skal vores eksterne sikkerhedsrådgiver godkende det endelige test set-up. Det er første gang, en Easymile-shuttle kører i Danmark, så det bliver spændende, når vi kan køre med testpassagerer i april,” siger Rasmus Noes, Head of Market and Business Development i Nobina Danmark.

For at køre med de selvkørende shuttles på DTU Campus Lyngby skal man tilmelde sig som testpassager. Tilmeld dig som testpassager her.

 

Campus er klar til selvkørende shuttles

For at gøre DTU Campus Lyngby klar til de tre LINC-shuttles har projektgruppen bag LINC allerede arbejdet et stykke tid på at forberede infrastrukturen langs ruten til de selvkørende shuttles.

”Vi har opsat lokaliseringsskilte på Asmussens Allé, som skal hjælpe shuttlen med at finde vej, da der ikke er så mange faste holdepunkter på den del af ruten. Herudover er vi i gang med at opsætte skiltene til de seks busstoppesteder, ligesom vi har koordineret ruten og testperioden for de tre shuttles, så det ikke falder sammen med vejarbejder i forhold til ombygningen af DTU,” siger driftschef på DTU Campus Anders B. Møller.

 

Corona udfordrer forskernes undersøgelser

På grund af Corona har der har været roligt på campus, og det har været nemmere at lave de nødvendige infrastrukturelle ændringer. Men det rolige campus giver LINC-projektet nogle helt andre udfordringer, da forskere i projektet skal undersøge testpassagernes adfærd i og omkring shuttlen.

”Kørslen med de selvkørende shuttles på DTU sætter også gang i forskernes brugerundersøgelser af, hvordan passagerer tager imod de selvkørende shuttles. Undersøgelserne bliver selvfølgelig udfordret af, at de fleste studerende i øjeblikket undervises virtuelt. Derfor henvender vi os lige nu særligt til studerende og ansatte, der trods alt er på campus indimellem med henblik til at blive testpassagerer. Med tiden kan vi håbe på, at restriktionerne lempes, så vi kan få flere testpassagerer i vores LINC-shuttles,” siger Kenneth Jørgensen, projektleder for LINC i partnerskabsorganisationen Gate 21 og fortsætter:

”Da nogle af forskernes undersøgelser kigger på passagernes præferencer for transport – også før testen – er det vigtigt, at testpassagerer allerede nu tilmelder sig.”

Når de selvkørende shuttles ruller ud på DTU Campus Lyngby i april, bliver det med de gældende corona-restriktioner for offentlig transport. Det betyder, at passagerer skal bære mundbind, og at der må været et begrænset antal personer i shuttlen i henhold til afstandskravene.

Tilmeld dig som testpassager

Kommer du af og til på DTU Campus i Lyngby? Det kan være som studerende, ansat eller gæst – eller måske bor du på kollegie? Så bliv testpassager i de tre selvkørende shuttles, der fra april 2021 og frem til sommerferien vil køre i den sydlige del af campus.

Tilmeld dig som testpassager her

Fakta om LINC-projektet

LINC er et af de største projekter med selvkørende shuttles i Danmark. LINC tester shuttles i et naturligt bymiljø med daglige passagerer. Formålet er at udvikle den kollektive trafik, så den også i fremtiden er et attraktivt og grønt valg for borgerne.

Gennem testen på DTU indsamler forskere erfaringer om, hvordan driften af selvkørende shuttles er, og om hvordan passagerne oplever dem. Samtidig ønsker LINC at udvikle de selvkørende shuttles, så de i fremtiden kan yde borgerne en intelligent service, ’der kommer, når du kalder’, og kan løse borgernes udfordringer med at komme det sidste stykke fra station til arbejdsplads eller hjem.

 

Partnere i projektet

Albertslund Kommune, Gladsaxe Kommune, Nobina Danmark A/S, IBM Danmark ApS, Danmarks Tekniske Universitet, Roskilde Universitet og Gate 21.

Projektet er finansieret af partnerne og EU-programmet Urban Innovative Actions (UIA), som støtter projektet med 25 millioner kroner.