da / en
Færdselsstyrelsen har netop godkendt tre selvkørende køretøjer, der skal køre testkørsel i projektet LINC. Det er en vigtig milepæl i den endelige godkendelsesproces inden, de skal køre på campusområdet på DTU i Lyngby. Samtidig er det første gang, at et køretøj fra producenten Easymile godkendes i Danmark.

 

Af Lene Ulsted Carlsen

”Det er et vigtigt skridt på vejen til vores endelige godkendelse til testkørsel på DTU Campus. Det har været en lang proces at få godkendt køretøjet fra Easymile i Danmark. For os og for myndighederne er det et helt nyt type køretøj, som skal leve op til danske sikkerhedskrav for traditionelle køretøjer. Heldigvis har vi nu fået godkendelsen af køretøjet og er klar til at gå ind i næste fase af processen med at blive godkendt til testkørsel,” siger Rasmus Noes, Head of Business Development i Nobina, som skal stå for driften af de selvkørende shuttles, når projektets tre køretøjer skal testes i seks måneder på DTU.

Projektet LINC, hvor Gate 21 er projektleder, har i halvandet år arbejdet på at få køretøjet godkendt i Danmark.

 

Forskellige grænseværdier var en udfordring

LINC har valgt selvkørende shuttles fra den franske producent Easymile, som i mere end fem år har haft testkørsel over hele verden. Samtidig har Nobina gode erfaringer med shuttlen fra Sverige, hvor de som nogle af de første har testet shuttlen i Stockholm, hvor den i øjeblikket ligger i fast rutefart i byudviklingsområdet Barkarby.

”Vi har i processen om at få køretøjet godkendt til test oplevet flere udfordringer. Vi har fra bunden skulle fremskaffe omfattende dokumentation for den selvkørende Easymile shuttle, som skulle leve op til danske grænseværdier. Det har særligt været tidskrævende at fremskaffe den korrekte dokumentation for den elektromagnetiske stråling fra de eldrevne shuttles. Det er heldigvis faldet på plads, og køretøjet opfylder nu de danske krav,” siger Søren Jacobsen, projektleder i Nobina, som har arbejdet med ansøgningen.

Det er første gang, at Færdselsstyrelsen har godkendt en selvkørende shuttle fra Easymile til test i Danmark. Easymile køretøjet er godkendt til seks siddende og seks stående passagerer med en maksimumhastighed på 20 kilometer i timen og til kørsel på DTU Campus i Lyngby. Godkendelsen gælder kun for kørsel i projektet.

 

Vigtig brik i den samlede ansøgning

Køretøjsgodkendelsen skal nu vedlægges ansøgningen om testkørsel på DTU, hvorefter en assessor skal udarbejde en sikkerhedsrapport for både testen og køretøjet. Herefter indsendes den samlede ansøgning, som består af projekt- og rutebeskrivelse, risikovurdering og assessors sikkerhedsrapport, til Vejdirektoratet. Vejdirektoratet vil så påbegynde en sagsbehandling, hvorefter ansøgningen skal godkendes af Transportministeren og Folketingets Transportudvalg.

”Køretøjsgodkendelsen er en rigtig vigtig brik i den samlede ansøgning – og var det sidste, vi manglede for at kunne sende den endelige ansøgning til Vejdirektoratet,” siger Søren Jacobsen.

Det er en lang proces at få godkendt test af selvkørende køretøjer i Danmark, så det er derfor usikkert, hvor lang tid der går, før den endelige forsøgstilladelse er indhentet. Et optimistisk bud er, at LINC-projektet kan køre på DTU Campus i sensommeren.

Om LINC projektet

LINC er et af de største projekter med selvkørende shuttles i Danmark. Formålet er at udvikle den kollektive trafik, så den også i fremtiden er et attraktivt og grønt valg for borgerne. Visionen er, at selvkørende shuttles kan udgøre en last-mile løsning i forbindelse med den kommende letbane langs Ring 3 i Storkøbenhavn.

Partnerne i projektet er: Albertslund Kommune, Gladsaxe Kommune, Nobina Danmark A/S, IBM Danmark, Danmarks Tekniske Universitet, Roskilde Universitet og Gate 21.

LINC er finansieret af partnerne og EU-programmet Urban Innovative Actions (UIA), som har bidraget med 25 millioner kroner.