Scroll ned for at læse mere
Af Jonathan Storm Simonsen
Forestil dig, at du ankommer til en station og skal hurtigt videre. Du hopper på en selvkørende shuttle, der har forudset, hvor og hvornår du har mest brug for den, og hvilken rute der er smartest, for at du kan komme hurtigt videre gennem byens trafik.
Det er netop dét, der er formålet med den app, som skal være en del af en kommende test af selvkørende shuttles på DTU Campus i Lyngby. Testen af app’ens samspil med den selvkørende shuttle foregår på en lukket testbane, hvor selvkørende shuttles fra Easymile kører med testpassagerer for at afprøve, hvordan de tager imod teknologien bag den nye app-løsning.
”Vi tester samspillet mellem de selvkørende shuttles og den app-løsning, vi har udviklet. Det giver os mulighed for at se om app-løsningen rent faktisk virker og indsamler den data, vi skal bruge,” siger Dan Roland, forskningsassistent ved DTU Compute, som gennem LINC projektet er involveret i testen.
For at kunne tilpasse shuttlens ruter til passagernes behov er der brug for data om, hvordan passagerne bevæger sig rundt. Når testpassagererne har app’en åben på deres telefon, sendes data om deres bevægemønstre til en database via beacons, der er opsat i testområdet.
Dataene skal bruges til at skabe en mere fleksibel selvkørende shuttle-service, der er drevet af passagernes behov. Jo mere data, der er til rådighed om passagernes rejsemønstre, jo bedre kan de selvkørende shuttles planlægge fleksible ruter.
”Ideen er, at vi kan tilpasse, hvornår shuttlen kører, og hvilken rute den kører, alt efter hvad passageren har brug for. Man kan forestille sig, at ruten ændrer sig i løbet af dagen, afhængigt af, om passagerne skal til eller fra arbejde. Det forbedrer forhåbentlig rejsetiden og passageroplevelsen væsentligt, men kan også sikre, at den ikke kører halvtom rundt,” forklarer Claus Klint, direktør for Internet of Things i IBM Danmark.
App’en vil tilbyde testpassagerne rejseinformation på dansk og engelsk. Det vil være muligt at finde information om stoppesteder, ruter og afgangstider. Desuden vil app-brugere kunne se, hvor de enkelte shuttles befinder sig og modtage information om eventuelle driftsændringer. På længere sigt kan app’en integreres med Rejseplanen.
For at få den bedst mulige viden om passagernes oplevelse med de selvkørende shuttles, vil de samtidig via app’en modtage korte spørgeskemaer om deres rejse, umiddelbart efter de er steget af bussen. Det er meningen, at forskellige foruddefinerede begivenheder kan udløse en udsendelse af spørgeskemaer til testpassagerne. Roskilde Universitet (RUC) undersøger nemlig testpassagernes oplevelser med de selvkørende shuttles.
”Man kan forestille sig, at der har været et nødstop, og at der så udsendes et spørgeskema til de berørte passagerer – nærmest med det samme. Det giver mere præcise svar for RUC, som har en interesse i, at oplevelsen er så frisk som muligt i brugerens hukommelse,” forklarer Dan Roland.
LINC er et af de største projekter med selvkørende shuttles i Danmark. Formålet er at udvikle den kollektive trafik, så den også i fremtiden er et attraktivt og grønt valg for borgerne. Visionen er, at selvkørende shuttles kan udgøre en last-mile løsning i forbindelse med den kommende letbane langs Ring 3 i Storkøbenhavn.
Partnerne i projektet er: Albertslund Kommune, Gladsaxe Kommune, Nobina Danmark A/S, IBM Danmark, Danmarks Tekniske Universitet, Roskilde Universitet og Gate 21.
LINC er finansieret af partnerne og EU-programmet Urban Innovative Actions (UIA), som har bidraget med 25 millioner kroner.