Scroll ned for at læse mere
Af Lene Ulsted Carlsen
Selvom de selvkørende shuttles i LINC-projektet først triller ud på vejene på DTU Campus i Lyngby til i andet halvår af 2019, er der rift om at få del i den viden, som projektets deltagere allerede har opbygget. Busoperatøren Nobina blev i slutningen af marts inviteret til transportmessen Transport 2019 i Herning, hvor de demonstrerede en selvkørende shuttle:
”Vi stillede naturligvis op, da det er vigtigt for os i Nobina at få en dialog i gang i forhold til, hvad den selvkørende teknologi kan, hvordan vi får flere testforsøg på vejene i Danmark, hvad kan vi bruge teknologien til, og hvordan tænker vi den selvkørende teknologi ind i bybilledet i fremtiden,” siger Nikolaj Kyhn, Head of Business Development i Nobina Danmark, som skal stå for driften af de selvkørende shuttles i LINCs tests.
Den selvkørende shuttle kørte en strækning på 100 meter i messehallen i Herning i dagene den 21.-23. marts – og mellem 2.000-3.000 besøgende fik en køretur og mange var i dialog med Nobina om de autonome køretøjer. Én af dem, der var forbi og få en snak, var Transportminister Ole Birk Olesen, der glædede sig til, at de selvkørende shuttles kommer ud på vejene.
Nobinas medarbejdere havde på standen på Transport 2019 travlt med dialog med repræsentanter for både virksomheder og kommuner.
”Det har været interessant at have en dialog med de besøgende om, hvad de selvkørende shuttles kan og ikke kan på nuværende tidspunkt. Jeg har oplevet, at der mangler viden om, hvor teknologien er på nuværende tidspunkt, og hvornår den selvkørende teknologi er en del af bybilledet,” siger Nikolaj Kyhn og fortsætter med begrundelsen for at Nobina kaster sig ud i et projekt som LINC:
”Vi er simpelthen nødt til at kaste nogle ressourcer efter at lave forsøg nu – og ikke vente på, at teknologien er mere udviklet. Vi skal være med til at drive en udvikling og forme det fremtidige mobilitetsbillede. Det er supervigtigt, at kommuner tænker den selvkørende transport ind i byudviklingsplaner. Det er også derfor vigtigt, at vi får flere selvkørende projekter på vejene, så vi kan teste teknologien. Enten planlægger vi en seks-sporet motorvej eller også omtænker vi vores mobilitet. Det kan viden og forsøg med selvkørende teknologier bidrage til.”
Projektet LINC og de selvkørende teknologier oplever stor interesse, ikke kun fra virksomheder og kommuner, men også fra borgere. Det betyder blandt andet, at Hannah Villadsen, som forsker i interaktionen mellem mennesker og selvkørende teknologi på Roskilde Universitet og er tilknyttet LINC-projektet, er blevet inviteret til konference om mobilitet hos Dansk Blindesamfund. Hun oplever også, at flere tror, at den selvkørende fremtid står lige foran døren, men at det ikke nødvendigvis er tilfældet:
”Tankerne er fantastiske, men løsrevet fra den komplekse sammenhæng, vi skal have de selvkørende teknologier til at fungere i. De selvkørende busser er ikke i dag klar til at fortrænge andre transportformer, og de er ikke klar til at færdes i trafikken på samme vilkår, som de køretøjer vi kender – vi er der altså ikke endnu,” forklarede Hannah Villadsen på konferencen.
Det næste skridt i videndelingen om de selvkørende teknologier foregår, når LINC, DTU Skylab, Smart City Cybersecurity Lab, Gate 21, Region Hovedstaden og Vækstforum Hovedstaden inviterer til Hackathon om Smart City og Cybersikkerhed. Her kan studerende, medarbejdere fra kommuner, virksomheder eller andre med interesse for Smart Cities og cybersikkerhed prøve kræfter med at: